Szanowni Państwo,
pragniemy przypomnieć, że Fundacja Togatus Pro Bono, w ramach realizacji rządowego programu, udziela nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie Grodziskim.
Harmonogram
W Powiecie Grodziskim punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej prowadzony jest w Grodzisku Wielkopolskim przy ul. Żwirki i Wigury 1
w Poniedziałki w godzinach 11:00-15:00
we Wtorki w godzinach 8:00-12:00
w Środy w godzinach 7:30-11:30
w Czwartki w godzinach 7:30-11:30
w Piątki w godzinach 11:00-15:00
Numer telefonu, pod którym można umówić termin wizyty prawnej: 61 4452500
Komu przysługuje ?
Porada przysługuje osobie, która nie jest wstanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Z porady mogą skorzystać również przedsiębiorcy tj. osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które w ciągu ostatniego roku nie zatrudniały innych osób.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
➢ poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących uprawnieniach lub o spoczywających obowiązkach, również w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym
➢ wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego
➢ sporządzenie projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym
➢ sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową
➢ nieodpłatną mediację
Zapraszamy na stronę internetową, Facebooka oraz profil YouTube, gdzie Fundacja zamieszcza materiały i filmy edukacyjne:
http://fundacja.togatus.pl/
https://www.facebook.com/fundacja.togatus/
https://www.youtube.com/channel/UCKOKk-tWpe0cPLcEYzvm5jA/videos
Informacja
o funkcjonowaniu nieodpłatnej pomocy prawnej w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP) na terenie Powiatu Grodziskiego w roku 2024
Starosta Grodziski informuje, że w roku 2024 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP) funkcjonują w trybie stacjonarnym.
W celu uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej należy umówić wizytę rejestrując się na stronie: np.ms.gov.pl lub w Starostwie Powiatowym w Grodzisku Wlkp., tel. 61 4452500
Wykaz punktów nieodpłatnej pomocy prawnej (NPP) w Powiecie Grodziskim w 2023 roku z podaniem radców prawnych/adwokatów pełniących dyżury oraz ich danych kontaktowych:
1) I punkt nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego zlokalizowany w budynku Starostwa Powiatowego w Grodzisku Wlkp., przy ul. Żwirki i Wigury 1, prowadzony przez Fundację TOGATUS z siedzibą w Olsztynie (10 – 544), ul. Warmińska 7/1, funkcjonuje w następujących dniach i godzinach:
każdy poniedziałek – w godzinach 11.00 – 15.00
każdy wtorek – w godzinach 8.00 – 12.00
każda środa – w godzinach 7.30 – 11.30
każdy czwartek – w godzinach 7.30 – 11.30
każdy piątek - w godzinach 11.00 – 15.00
gdzie dyżur telefoniczny pełni:
radca prawny Kamil Ciodyk
lub w jego zastępstwie – adwokat Olgierd Jastrzębski
2) II punkt nieodpłatnej pomocy prawnej funkcjonuje w następujących lokalizacjach, dniach i godzinach:
a) Urząd Gminy w Kamieńcu, u. 1000 – lecia PP 25
w każdy poniedziałek w następujących godzinach 12.00 – 16.00,
gdzie dyżur pełnią zamiennie, zgodnie z harmonogramem:
adwokat Tomasz Horożaniecki i
radca prawny Bartosz Kleban
b) Biblioteka Publiczna w Granowie, ul. Stawowa – Pałac 1,
w każdy wtorek w następujących godzinach 14.00 – 18.00,
gdzie dyżur pełnią zamiennie, zgodnie z harmonogramem:
adwokat Elżbieta Staszak
radca prawny/ mediator Hubert Szczepaniak
c) Hala Widowiskowo – Sportowa w Rakoniewicach, ul. Nowotomyska 3,
w każdą środę w godzinach 15.30 – 19.30,
gdzie dyżur pełnią zamiennie, zgodnie z harmonogramem:
adwokat Krystian Sarna
radca prawny Katarzyna Rabiega - Łakoma
d) Centrum Kultury w Wielichowie, ul. Pocztowa 16,
w każdy czwartek w godzinach 14.00 – 18.00,
gdzie dyżur pełnią zamiennie, zgodnie z harmonogramem:
adwokat Tomasz Horożaniecki i
radca prawny Michał Grynia;
e) Hala Widowiskowo – Sportowa w Rakoniewicach, ul. Nowotomyska 3,
w każdy piątek w godzinach 14.00 – 18.00,
gdzie dyżur pełnią zamiennie, zgodnie z harmonogramem:
adwokat Krystian Sarna,
radca prawny Tomasz Nawrot,
Punkty funkcjonują w dni robocze.
Do korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej są uprawnione osoby, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Starosta Grodziski
Mariusz Zgaiński
(-)
Starosta Grodziski informuję, że w dniu 1 stycznia 2022 roku w ramach systemu nieodpłatnej pomocy uruchomiony został przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt punktów specjalistycznych, w których odbywają się dyżury specjalistyczne w dedykowanych punktach w całej Polsce.
Jeżeli potrzebują Państwo porady specjalisty z jednej ze wskazanych na liście dziedzin, mogą Państwo zarejestrować się na wybrany dyżur specjalistyczny - niezależnie od swojego miejsca zamieszkania.
Jeżeli nie mogą Państwo skorzystać z porady stacjonarnie – proszę umówić się na wizytę zdalną (czyli przy użyciu środków porozumiewania się na odległość takich jak telefon lub komunikator internetowy). Lista wspomnianych dziedzin i punktów znajduje się na stronie https://np.ms.gov.pl/aktualnosci/Komunikat,54.
W razie pytań związanych z programem proszę kontaktować się z osobą odpowiedzialną za projekt w Departamencie Strategii i Funduszy Europejskich: Marcinem Noskowskim (nr tel. 538-623-553, Marcin.Noskowski@ms.gov.pl).
Aktualną listę dyżurów specjalistycznych na rok 2022 znajdą Państwo pod adresem https://np.ms.gov.pl/aktualnosci/Komunikat,54.
Starosta Grodziski
Mariusz Zgaiński
(-)
KOMUNIKAT
Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego
w Grodzisku Wielkopolskim
ZMIANY PRZEPISÓW W ZAKRESIE REJESTRACJI POJAZDÓW !
Przypominamy, że od 1 stycznia 2024r. zmieniają się przepisy w zakresie rejestracji pojazdów!
Właściciel pojazdu będzie obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1. Nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. Dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3. Sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin 30 dni, biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
W przypadku nabycia pojazdu, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu należy złożyć w terminie 90 dni.
Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie:
1. NIEPRZEKRACZAJĄCYM 180 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi 1 000 zł.
2. PRZEKRACZAJĄCYM 180 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 1 000 zł za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi 2 000zł.
Ponadto, nadal na właścicielu pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spoczywa obowiązek zawiadomienia starosty, w terminie 30 dni, o:
1. zbyciu pojazdu;
2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Niezawiadomienie starosty o zbyciu pojazdu, w wymaganym terminie podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
Zgodnie z ww. przepisami, od 1 stycznia 2024r. zawiadomienia o zbyciu pojazdu dokonuje się u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania.